Wat is het creëren van content?
Content creatie is de basis van alle moderne digitale marketinginspanningen. Het wordt gedefinieerd als het proces van onderzoek doen, strategische ideeën genereren, deze ideeën omzetten in hoogwaardig materiaal en deze vervolgens promoten bij een doelpubliek. Digitale content is er in vele vormen, waaronder webpagina’s, blogs, infographics, video’s en posts op sociale media.
Inhoud creëren & Digitale marketing
Het belangrijkste doel van het creëren van content is het aantrekken van nieuwe en terugkerende klanten. Inbound marketingstrategieën geven hoogwaardige digitale media gratis weg. Deze content vestigt het thought leadership van je merk en geeft lezers de informatie die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen.
Merken gebruiken verschillende soorten content in elke fase van de marketing funnel. Aan de bovenkant van de trechter trekken SEO-blogs op organische wijze nieuwe bezoekers aan. Landingspagina’s in het midden van de trechter houden lezers betrokken en zeer gedetailleerde inhoud zoals whitepapers en eBooks zorgen voor conversies.
Waarom is geweldige inhoud zo belangrijk?
Elke dag worden er miljoenen stukjes content online gepubliceerd. Om op te vallen en indruk te maken op je klanten (en potentiële klanten), moet je content van hoge kwaliteit zijn. Dat betekent niet alleen dat het goed geschreven en ontworpen is, maar ook dat het ontwikkeld is met de behoeften van je publiek in het achterhoofd. Het verschil tussen kwalitatief goede en kwalitatief slechte content is groot – goede content komt bovendrijven terwijl slechte content verdwijnt in de leegte van het internet.
De hoeveelheid moeite die je steekt in de inhoud van je merk is recht evenredig met de waarde die je eruit haalt. Content van hoge kwaliteit zal je helpen
- Opvallen als een gezaghebbende thought leader.
- Je abonnees en e-maillijst laten groeien.
- Het verkeer op je website verhogen.
- Je klanten betrokken houden.
- Inkomsten genereren.
Soorten Content
Content is er in alle soorten en maten. Het kan een tekst, audio, video of afbeelding zijn. Enkele soorten content die je in marketing kunt vinden zijn:
- Geschreven content: Blogs, SEO artikelen, whitepapers, eBooks, e-mails, social media posts.
- Beeldmateriaal: Infographics, GIF’s.
- Audio: Podcasts, luisterboeken.
- Video: Animaties, webinars, pratende hoofden.
We zullen dieper ingaan op een aantal van de meest voorkomende vormen van contentmarketing, maar laten we eerst begrijpen hoe SEO een rol speelt bij het maken van content.
Content creëren voor SEO
Wanneer je content maakt, maak je die altijd voor twee belangrijke doelgroepen: je klanten en zoekalgoritmen. Dat laatste is een complexe technologie die informatie opzoekt en patronen matcht. Moderne zoekmachines zoals Google zijn ongelooflijk ingewikkeld. In de begindagen van Google konden contentmakers hun websites vullen met zoekwoorden om hun pagina’s naar de top van de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te laten schieten.
Tegenwoordig is het niet zo eenvoudig om hoog te scoren – vooral niet voor lucratieve zoekwoorden die aangeven dat je iets wilt kopen. Een trefwoord als “pizzalevering bij mij in de buurt” geeft bijvoorbeeld aan dat de zoeker op zoek is naar een leverancier van heerlijke pizza’s bij hem in de buurt. Het zoekalgoritme van Google houdt rekening met de locatie van de gebruiker en met verschillende andere factoren om te bepalen welke webpagina’s als eerste worden weergegeven.
Dit proces wordt ingewikkelder als je kijkt naar B2B-verkoop, waarbij de zoeker waarschijnlijk een beslissing neemt op basis van meer dan alleen de nabijheid van de dichtstbijzijnde leverancier. In dat geval heb je inhoud nodig die is afgestemd op elke fase van het kooptraject, te beginnen met hun eerste online zoekopdracht. Top-of-funnel-inhoud zoals blogberichten en video’s moeten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, zodat gebruikers de informatie die ze zoeken gemakkelijk kunnen vinden.
Stel jezelf bij het maken van content de volgende vragen om je te helpen focussen op een specifieke zoekintentie:
- Welke informatie zou het meest waardevol zijn voor mijn doelgroep?
- Wat onderscheidt mijn merk van de concurrentie?
- Wat zou mijn publiek overtuigen om vandaag een aankoop te doen?
- Hoe kan ik mijn publiek helpen om de volgende fase van het besluitvormingsproces te bereiken?
Hoewel moderne zoekmachines geavanceerd genoeg zijn om de intentie van je inhoud te herkennen, kun je andere on-page tactieken gebruiken om je ranking te verbeteren. Als je schrijft voor het web, zoals blogs en productbeschrijvingen, bedenk dan hoe je je inhoud structureert met HTML. Het gebruik van titeltags (H1, H2, H3, enz.) helpt zoekalgoritmen bijvoorbeeld bij het identificeren van onderwerpen en subonderwerpen.
Content maken voor sociale media
Hoewel posts in sociale media een veel kortere levensduur hebben dan andere soorten content, zijn ze uiterst waardevol. Meer dan de helft van de ondervraagde marketeers gelooft zelfs dat sociale media de betrokkenheid van klanten kunnen vergroten en tot meer verkoop kunnen leiden.
Bovendien kunnen sociale media uw andere contentmarketinginspanningen vergroten. U kunt bijvoorbeeld content maken die uw blog promoot of grotere producten zoals eBooks teasen. Voor B2C-merken zijn sociale mediaplatforms vaak de eerste plaats waar nieuwe klanten kennismaken met producten, waardoor ze ideaal zijn om sociaal bewijs te leveren voor marketingcampagnes.
Een van de belangrijkste punten om te onthouden bij het maken van inhoud voor sociale media is dat je maar heel weinig tijd hebt om de aandacht van je lezer te trekken. Bedenk hoe lang het duurt om omhoog te vegen op je nieuwsfeed – dat is alle tijd die je hebt om indruk te maken. Gebruik relevante hashtags en in het oog springende afbeeldingen om kijkers te boeien voordat ze verder gaan.
Content voor website maken
Bij het ontwikkelen van inhoud voor je website komt veel kijken. Je moet onderzoek doen om te begrijpen hoe je klanten beslissingen nemen en welk soort content hen het meest aanspreekt.
Al uw website-inhoud moet strategisch samenwerken om een leadgeneratiemotor te vormen. Dat betekent dat je een website moet maken die goed geïndexeerd is om maximale exposure te bieden aan zoekmachines. Daarnaast heb je inhoud van hoge kwaliteit nodig die waarde biedt aan kopers en besluitvormers.
Met een website alleen kom je echter niet verder. Je moet je inhoud ook promoten via sociale mediakanalen, influencers en e-mails. Deze activiteiten, in aanvulling op goede SEO, zullen nieuwe en terugkerende klanten naar je site leiden, waar je blogs en landingspagina’s ervoor zorgen dat ze verder komen in de verkooptrechter.
Content Formaten
Zoals we hierboven al zeiden, is content een breed begrip dat vele vormen kan aannemen. Bovendien ontstaan er naast nieuwe technologieën ook nieuwe vormen van content. De eerste blog verscheen bijvoorbeeld in 1994, terwijl de eerste sociale mediasite in 1997 werd gelanceerd. Apps als TikTok hebben marketeers laten zien dat er nog steeds ruimte is voor innovatie bij het maken van content.
Voor het promoten van merken zijn enkele van de meest effectieve contentformaten onder andere:
- Infographics: Infographics zijn het meest geschikt om processen te visualiseren of statistieken weer te geven. Het is waardevolle top-of-funnel content die lezers snelle, bruikbare inzichten geeft.
- Bloggen: Blogs en artikelen vormen vaak het hart van contentmarketingcampagnes omdat ze hapklaar genoeg zijn voor lezers om in één keer te consumeren, terwijl ze ook de tijd en ruimte bieden om diep in een bepaald onderwerp te duiken.
- Podcasts: Met audioformats zoals podcasts kunnen merken een persoonlijk tintje geven aan hun aanwezigheid op het web. Bovendien zijn ze ideaal voor het hergebruiken van geschreven content.
- Video’s: Animaties, interviews en andere videocontent is zeer aantrekkelijk voor zowel B2C- als B2B-klanten.
- Casestudies: Casestudies leveren bewijs van derden over de waarde van je merk en bieden besluitvormers nuttige informatie.
- Webinars: Dit type visuele content biedt je publiek gedetailleerde informatie over één onderwerp, terwijl kijkers de kans krijgen om vragen te stellen en direct met je te communiceren.
Zoekwoorden onderzoek
Het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek is een van de beste manieren om echt te begrijpen welk type inhoud je doelgroep het beste aanspreekt. In feite is zoekwoordenonderzoek meestal een van de eerste stappen in het creëren van inhoud die leads oplevert. Waarom? Omdat als je weet op welke zoekwoorden je publiek zoekt, je je inhoud kunt afstemmen op de meest voorkomende zoekintenties.
In het slechtste geval bevestigt een zoekwoordenonderzoek wat u al weet over uw publiek. In het beste geval kan het leiden tot inzichten die de betrokkenheid van klanten vergroten en conversies verhogen. Populaire tools zoals de Google Ads Keyword Planner kunnen je helpen bij het ontdekken van nuttige zinnen, onderwerpen en vragen waar je klanten online naar zoeken. Deze ideeën zullen je helpen om inhoud van hoge kwaliteit te genereren die je publiek aanspreekt.
Zoekwoordenonderzoek gebruiken om je inhoud te optimaliseren
Het internet leeft misschien niet echt, maar het is altijd in ontwikkeling. De algoritmen van zoekmachines worden voortdurend bijgewerkt, waardoor pagina’s een voorkeursbehandeling krijgen op SERP’s. Het monitoren en optimaliseren van je inhoud lijkt een beetje op trainen in de sportschool. Je kunt vandaag niet 10 pull-ups doen en dan stoppen. Als je sterker wilt worden, moet je het werk blijven doen.
Kortom, het optimaliseren van website-inhoud houdt in dat je je pagina’s aanpast en bijwerkt om ze aantrekkelijker te maken voor je klanten en zoekalgoritmen. Stel bijvoorbeeld dat je een blogbericht hebt dat goed geschreven is, maar niet zo goed presteert als je zou willen. Onderzoek naar trefwoordhiaten kan je laten zien welke onderwerpen ontbreken, zodat je ze kunt toevoegen.
De inhoud Creatieproces
Hoewel er niet één standaardmanier is om content te creëren, zijn er wel een aantal beproefde methoden die succesvol zijn gebleken. Een geoptimaliseerd creatieproces biedt makers ruimte voor creativiteit, terwijl ze zich toch houden aan de bovengenoemde best practices. Uiteindelijk zorgt een ideaal proces voor het maken van content ervoor dat de inhoud op tijd in beweging komt en een eindproduct oplevert dat resultaat oplevert.
Hoe je het proces voor het maken van content kunt optimaliseren
Voordat we ingaan op het stapsgewijze proces om uitstekende content te creëren, geven we eerst een overzicht van het proces. De eerste stap bij het ontwikkelen en implementeren van een proces dat past bij de behoeften van je merk, is nadenken over je doelen. Formuleer een lijst met zakelijke doelen die je contentmarketingstrategie zal ondersteunen. Voorbeelden van veelvoorkomende doelen zijn
- Leads genereren.
- Verhoogde conversies.
- Verbeterde merkreputatie.
- Verhoogde merkbekendheid.
Houd deze lijst bij de hand en zorg ervoor dat al je contentmakers hem begrijpen. In elke fase van het creatieproces kun je naar je lijst kijken om te bevestigen dat je op de goede weg bent. Als een bepaald stuk content of proces je doelen niet dient, is dat een teken dat je de tekentafel opnieuw moet bekijken. Bekijk onze 10-stappengids voor het optimaliseren van het contentcreatieproces voor meer informatie.
Een stap-voor-stap workflow voor het maken van effectieve content
Uiteindelijk moet de workflow voor het maken van content afgestemd zijn op jouw unieke bedrijf. Begin met deze stappen en maak ze je eigen:
- Bekijk je doelen. Gebruik altijd je bedrijfsdoelen als kader voor je contentideeënproces. Keer er tijdens het proces regelmatig naar terug.
- Bepaal waar je content past in het kooptraject. Kijk naar je kooptraject en bedenk waar je content moet passen. Top-of-funnel-content moet vragen beantwoorden en je leiderschap in denken demonstreren. Bottom-of-funnel content zal gedetailleerder zijn en meer gericht op het vergemakkelijken van een aankoopbeslissing.
- Genereer ideeën voor onderwerpen. Soms is je eerste idee het juiste – maar dat is niet altijd het geval. Brainstorm een aantal ideeën en overweeg de voordelen en uitdagingen van elk idee. Kaats je ideeën indien mogelijk door naar je collega’s om een frisse blik te krijgen.
- Doe onderzoek. Met een basisidee van de inhoud die u wilt maken, voert u een eerste onderzoek uit. Dit kan inhouden dat je SEO-tools gebruikt om hiaten in zoekwoorden en veelgestelde vragen te identificeren. Afhankelijk van je onderwerp kan het nodig zijn om interviews af te nemen met materiedeskundigen (SME’s).
- Kies een format en maak de inhoud. Ga je een blog schrijven, een infographic maken of een podcast opnemen? Bedenk hoe je klanten content het liefst consumeren en hoe je de informatie het beste kunt presenteren. Je zult waarschijnlijk verder onderzoek moeten doen tijdens het creatieproces.
- Publiceer en promoot je content. Zodra je je inhoud publiceert, kun je er niet vanuit gaan dat je klanten het zullen vinden. Gebruik sociale mediakanalen en e-mail om de boodschap te verspreiden en nieuwe en terugkerende klanten naar je inhoud te trekken.
- Beoordeel de prestaties van je inhoud. Gebruik analysetools om het succes van je inhoud te meten. Voor blogartikelen en landingspagina’s kan het tot 3 maanden duren voordat je echte resultaten begint te zien, dus wees geduldig.
- Herzie en optimaliseer je content. Als je content niet aan je verwachtingen voldoet, voer dan een analyse uit om te bepalen wat je moet doen om het te verbeteren. Misschien moet je meer vragen beantwoorden, meer onderwerpen behandelen of meer relevante zoekwoorden gebruiken.
Uw redactionele kalender opstellen en plannen
Consistentie is de sleutel tot elke contentmarketingstrategie. De snelheid waarmee je content publiceert, hangt af van je merk en de verwachtingen van je publiek. Als je net begint, kun je waarschijnlijk het beste beginnen met een laag tempo waar je je redelijk aan kunt houden – je kunt het tempo altijd opvoeren. Als je begint met een hoog tempo, zoals het publiceren van vijf blogs per keer, kun je snel een burn-out krijgen.
Zodra u een tempo hebt vastgesteld, wilt u een redactionele kalender maken. Uw kalender zal u helpen uw planning te visualiseren zodat u elke fase van uw creatieproces nauwkeurig kunt plannen. In één oogopslag moet je kalender je voorzien van essentiële informatie zoals:
- Titels van inhoud.
- Typen inhoud.
- Publicatiedatums.
- Statussen.
Het is een goed idee om een mix te hebben van evergreen en actuele content, zodat je niet altijd worstelt om de nieuwscyclus bij te houden. Je kunt evergreen content bijvoorbeeld ruim van tevoren maken en later publiceren. Als je een maand vooruit blijft lopen op je publicatiedatums, heb je een buffer voor het geval je achterloopt.
Gebruik bij het opstellen van je kalender je marketingdoelen als leidraad. Als je bijvoorbeeld drie hoofddoelen hebt, kun je je publicatieschema afwisselen om elk doel evenveel te ondersteunen.
Bekijk onze favoriete tools voor contentplanners om je proces efficiënter te maken.
Hoe kom ik aan nieuwe content ideeën?
Brainstormen over creatieve ideeën voor inhoud is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk, als je enthousiast bent over je project, zul je merken dat de ideeën sneller stromen dan je ze kunt gebruiken. Maar je bedrijf zou op dezelfde snelheid moeten draaien, zelfs als je je creatief uitgeput voelt.
Voor die momenten dat je inhoudideeën moet genereren maar je er gewoon geen zin in hebt, heb je een methodologie nodig voor het bedenken van onderwerpen. Maar pas op – vermoeidheid kan leiden tot apathie bij de contentmaker, een gevaarlijke toestand waarbij je content met weinig inspanning produceert alleen maar om je redactionele kalender te vullen. Dit wil je koste wat kost vermijden, anders zou je doelgroep kunnen denken dat je merk aan het afglijden is.
Houd, zoals altijd, je lijst met bedrijfsdoelen bij de hand. Verse inhoud geeft zoekmachines het signaal dat je website actief en nuttig is, en nieuwe ideeën houden je lezers geïnteresseerd. Gebruik alle beschikbare tools en kanalen om nieuwe manieren te ontdekken om ideeën te genereren die je merk naar een hoger niveau tillen.
En als je echt moeite hebt om op gang te komen, luister dan naar het advies van andere succesvolle contentmakers. Soms moet je gewoon even weggaan van je computer en een wandeling maken. Het uitvoeren van een ongerelateerde activiteit kan je onbewuste geest helpen te resetten en de taak vanuit een nieuwe invalshoek te benaderen.
Tools en sjablonen voor het maken van Content
Contentmakers zijn zo goed als hun ideeën – en hun hulpmiddelen. Met de juiste hulpmiddelen kun je beter onderzoek doen en content van hoge kwaliteit ontwikkelen. Daarnaast kunnen contentsjablonen je creatieproces versnellen, zodat je meer tijd kunt besteden aan innovatie.
Er zijn verschillende categorieën tools om te overwegen:
- Onderzoekstools voor inhoud (Google trends, BuzzSumo, enz.)
- SEO-tools (MarketMuse, SEMrush, enz.)
- Tools voor planning en beheer (AirTable, HubSpot, enz.)
- Analytics tools (Google Analytics, Kissmetrics, etc.)
- Tools voor sociale media (BuzzSumo, HootSuite, enz.)
- Schrijftools (Google Docs, Unicheck, enz.)
- Afbeeldingshulpmiddelen (Adobe Photoshop, Shutterstock, enz.)
- Ontwerptools (Adobe Illustrator, Venngage, etc.)
- Video tools (Adobe Premiere, Magisto, etc.)
- E-mail tools (Mailchimp, Pardot, etc.)
Moet je alle bovenstaande gereedschappen hebben? Niet noodzakelijk … maar ja. En hier is waarom: Contentcreatie is een van de belangrijkste en meest waardevolle manieren om je bedrijf te laten groeien; tegelijkertijd hebben contentmakers te maken met een ongelooflijk concurrerend veld.
Je kunt zeker een contentstrategie beheren zonder een planningstool, maar je zult meer tijd moeten besteden aan het handmatig plannen en plaatsen van je content. Op dezelfde manier heb je niet per se eersteklas designsoftware nodig, maar je hebt wel eersteklas designvaardigheden nodig om je visuals te laten opvallen.
Zelfs als je een winnende strategie hebt, kan een concurrent met betere tools je nog steeds verslaan. Zij kunnen sneller werken en betere resultaten behalen met minder moeite. Natuurlijk kunnen digitale tools duur zijn, maar er zijn ook gratis opties beschikbaar. Analyseer je contentcreatieproces en identificeer je grootste barrières.
Hoe ziet het ideale content-team eruit?
Sommige merken zijn gebouwd op de schouders van eenzame krachtpatsers die content kunnen produceren, strategieën kunnen ontwikkelen, analyseren en beïnvloeden. De meeste merken worden echter gebouwd door teams. Het voeren van een effectieve contentmarketingcampagne vergt veel hard werk en energie. En hoewel contentmarketeers vaak vele petten dragen, is het ideaal om een team te hebben dat de last van het produceren van effectieve content gelijkmatig kan verdelen.
Dus wie heb je nodig in je contentteam? Begin met de belangrijkste rollen:
- Strategen: Ontwikkelen contentstrategieën op basis van bedrijfsdoelen en markttrends.
- Schrijvers/redacteuren: Schrijven, onderwerpen onderzoeken en ideeën genereren.
- Grafisch ontwerpers/illustratoren: Lay-outs ontwerpen, afbeeldingen creëren en merkstijlen ontwikkelen.
- Social media managers: Sociale inhoud creëren, posts plannen en resultaten controleren.
- Videomakers: Video’s maken van eigen en stockmateriaal en animaties ontwikkelen.
- Projectmanagers: Houden projecten op gang door deadlines te beheren en belemmeringen voor succes te identificeren.
- Verkoopprofessionals: Zorg ervoor dat marketinginspanningen zijn afgestemd op verkoopdoelen, voer lead scoring uit en ontwikkel buyer persona’s.
- influencers: Verleen geloofwaardigheid aan merken, maak contact met klanten en zorg voor thought leadership.
Moet je het maken van content uitbesteden?
De content van je merk zelf creëren is een hele opgave. Kleine bedrijven hebben vaak niet de middelen om interne contentmakers in te huren. Zelfs ondernemingen kunnen rekenen op hulp van buitenaf om hun marketingaanpak te verfijnen.
Maar huur je freelancers in of ga je in zee met een contentmarketingbureau? Eerst is het belangrijk om de voordelen en beperkingen van elke optie te begrijpen. Bekijk onze uitgebreide gids voor het uitbesteden van content hieronder om zelf te beslissen.
Hoe weet je of uw content werkt?
Al dit gepraat over het maken van content is voor niets als je je succes niet meet. Je moet analysetools gebruiken om de effectiviteit te meten van elk stukje content dat je de wereld instuurt. Dit zal je niet alleen laten zien wat je goed doet, maar ook mogelijkheden voor verbetering blootleggen. Je kunt altijd herzien en opnieuw optimaliseren tot je content naar verwachting presteert.
Houd er echter rekening mee dat niet alle statistieken en KPI’s even belangrijk zijn. We hebben een gedetailleerde gids gemaakt (hieronder) waarin wordt uitgelegd hoe je de effectiviteit van je contentmarketing kunt meten. Deze gids helpt je het verschil te begrijpen tussen ijdelheid en waarde en geeft je alle KPI’s die je nodig hebt om je content goed te analyseren.
Meer informatie over het maken van content
Marketeers leven in een contentgericht universum; nu is het tijd om jouw hoekje daarvan te creëren.
Op zoek naar hulp bij contentmarketing? Neem Contact op met ContentMagnet en we helpen je graag verder.