lifestyle content: Ik zal eerlijk zijn, ik denk niet zoveel na over content marketing campagnes als ik niet aan het werk ben.
De kans is groter dat ik een plant aan het verpotten ben, aan het lezen, met mijn hond aan het spelen ben, boodschappen aan het doen ben of met een goede vriend aan het praten ben. Je weet wel, menselijke dingen.
Dit geldt voor de meeste mensen. Ongeacht hoeveel iemand van zijn werk houdt, hij houdt veel meer van zijn familie en vrienden, zijn reizen en zijn hobby’s. En ze investeren tijd in alles wat hen helpt om van dag tot dag beter te leven.
Dat omvat ook het zoeken naar en consumeren van lifestyle content.
Wat is lifestyle content?
Lifestyle content is geschreven, visuele of audio-content over het dagelijks leven. Reizen, gezondheid, schoonheid, huis en haard, persoonlijke financiën, fitness, groen leven, cosmetica, koken, interieurontwerp, tuinieren, hobby’s, handwerken, balans tussen werk en privé – dit zijn allemaal takken van de boom die jouw levensstijl is. Het zijn ook geweldige blog post ideeën, vooral voor een lifestyle content creator.
In tegenstelling tot business-to-business (B2B) content, is lifestyle content meer gericht op het persoonlijke. Het kan gaan over intieme onderwerpen zoals religie en seksualiteit.
Maar net als B2B-content moet alle lifestyle content iets geven aan het publiek – namelijk informatie, bevestiging, entertainment of inspiratie.
5 tips om geweldige lifestyle content te maken
Zoals bij alle content creatie moet je bevestigen dat je doelpubliek daadwerkelijk geïnteresseerd is in de onderwerpen waarover je schrijft op je blog.
Zoekwoorden onderzoek is daar een belangrijk onderdeel van – welke zoektermen gebruikt je publiek om de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn? Kun je ze verleiden om gerelateerde posts te lezen of naar een ander social media platform te gaan om een nieuw soort content te bekijken?
Maar lifestyle content marketing vereist een extra niveau van creativiteit en doordachtheid. Hoe kan een schoenenmerk bijvoorbeeld een lifestylepost maken waar mensen echt om geven? En wat voor soort content zouden ze moeten maken?
Ik kan je dit vertellen: Het kan. Teva, een lifestyle merk dat avontuurlijke, duurzame en stijlvolle sandalen maakt, heeft zijn blog opgebouwd rond onderwerpen die het publiek belangrijk vindt. Kijk zelf maar:
De sleutel?
Ze vonden overeenkomsten tussen hun merk en hun doelgroep in de vorm van gedeelde waarden – exploratie (emotioneel en fysiek), ambacht, expressie en positiviteit. Je zult ook merken dat hun producten in elke lifestyle post voorkomen, zelfs in een artikel met de titel “hoe maak ik zelfgemaakte meel tortilla’s”.
Je thema en hoe goed dat verband houdt met je merk, en de onderwerpen die je kiest om over dat thema te schrijven, zijn allebei erg belangrijk.
Maar er komt meer kijken bij het maken van impact volle en gedenkwaardige lifestyle-inhoud. Laten we eens kijken naar een paar tips:
1. Schrijf met een authentieke stem
Laat jargon en zielloze taal achterwege als je er iets aan kunt doen. Lezers en volgers moeten het gevoel hebben dat je op een persoonlijk niveau om het onderwerp geeft. Dit is anders dan bijvoorbeeld een zakelijk artikel over software-integraties, waar expertise koning is.
Een lifestyle-publiek geeft om expertise, maar ook om immateriële zaken zoals de feng shui van hun appartement, vertrouwen in hun uiterlijk, trots op hun inrichting en al het plezier dat ze zullen hebben rond de vuurplaats die je ze net hebt leren bouwen.
Ik heb gemerkt dat het helpt om persoonlijke anekdotes te gebruiken. Deze laten je geloofwaardigheid en ervaring met je onderwerp zien. Bovendien, als je publiek zich verbonden voelt met jou door de gevoelens die je uitdrukt in je schrijven, zullen ze terugkomen voor meer. Verwijzingen naar popcultuur zijn ook welkom.
Simpel gezegd gaat het bij lifestyle schrijven vooral om hoe de inhoud de doelgroep laat voelen. Zoals elke goede huisdier eigenaar weet, hebben stem en toon een directe invloed op hoe een boodschap wordt ontvangen.
2. Deel je content op met veel koppen
Lifestyle content moet luchtig zijn.
Een muur van tekst met lange alinea’s en opeenvolgende zinnen zal je publiek naar adem doen snakken.
Als je schrijft over een onderwerp met veel tekst, voeg dan opvallende grafische inhoud toe, zoals een leuke video. Deze visuele inhoud is de manier van een lifestyle blogger om een venster te openen.
3. Probeer het evergeen te houden
De meeste lifestyle content is inherent evergreen. Bijvoorbeeld, “Je huisdier laten wennen aan het nieuwe huis” zal relevant zijn zolang mensen met huisdieren nieuwe huizen betrekken. “10 voedingsmiddelen die elke atleet moet vermijden” zal in 2024 net zo nuttig zijn als nu – ervan uitgaande dat er in 2024 nog steeds atleten zijn die voedsel eten.
En zelfs dingen die op trends zijn gebaseerd (bijvoorbeeld, meubels uit het midden van de vorige eeuw zijn sinds 2015 erg in trek) hebben meestal nog waarde na het jaar waarin ze zijn geschreven (het midden van de vorige eeuw is nog steeds cool, heb ik gecontroleerd).
Dat gezegd hebbende, let goed op waar je jezelf misschien dateert.
“Verfraai je appartement met deze 5 kamerplanten met weinig licht” zal beter verouderen dan “De beste kamerplanten met weinig licht van 2023”.
En als je een jaartal in je titel opneemt voor SEO-doeleinden, neem het dan niet op in de URL. Je kunt een titel bijwerken van 2023 naar 2024 volgend jaar en je inhoud opnieuw promoten, maar een URL wijzigen is een gedoe.
4. Wees beknopt en toegankelijk
Goede content is nooit gehaast en beknibbelt niet op details. Toch moet je als maker van inhoud opletten welke details afleidend of onnodig zijn.
Houd in gedachten dat mensen die lifestyle blogs lezen niet het gevoel willen hebben dat ze het begrijpend lezen gedeelte van de GRE doen. Laat ze niet graven naar informatie. Als je instructies geeft in een how-to of recepten blogpost, doe het dan in duidelijke stappen. Als je een lijst maakt (“5 dingen om te doen in Portland, Maine”), deel ze dan op en voeg misschien een foto toe van elk van die vijf dingen.
Hier volgen nog een paar tips:
- Gebruik korte zinnen.
- Vermijd onnodig grote woorden.
- Schrijf dingen op in opsommingstekens.
5. Maak het origineel en bruikbaar
Mensen willen van hun levensstijl weglopen omdat ze iets hebben geleerd dat ze in hun leven kunnen gebruiken. Dat kan iets over de wereld zijn. Of het kan iets over henzelf zijn.
Hoe dan ook, ze moeten het gevoel hebben dat de kennis, de instructie of het perspectief dat ze hebben verworven een deel van hun levensstijl zal aanvullen of verbeteren.
Weersta de verleiding om platitudes te spuien of te herhalen wat een andere lifestyleblogger al heeft gezegd. Het is prima om andere marketingcampagnes te gebruiken ter inspiratie, maar spiegel niet alleen hun ideeën. Bied iets dat mensen echt kunnen gebruiken – bruikbaar advies, instructies, recepten, enz. En probeer te zeggen wat je probeert te zeggen op een nieuwe en interessante manier.
Als je inhoud creëert, vraag jezelf dan af: Is dit interessant om te lezen en zal het het leven van mijn lezer verbeteren?
Als je op beide vragen eerlijk “ja” kunt antwoorden, ben je aan het koken met gas.
Vergeet niet je content te promoten op sociale media
Anekdotisch heb ik gemerkt dat lifestylemerken een hogere betrokkenheid hebben op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram dan andere soorten merken.
Dit is geen verrassing. Mensen kijken naar sociale mediaplatforms voor inspiratie – waar ze naartoe moeten gaan om plezier te maken, welke boeken ze moeten lezen, welk eten ze moeten proberen te koken.
Sociale media zijn praktisch gemaakt om lifestylemarketing te promoten en als je een lifestylemerk bent, is dat goed nieuws voor jou. Zorg ervoor dat u sociale media in uw voordeel gebruikt.
Nog één ding: Omarm de kracht van empathie
Als je ooit moeite hebt met een inleiding voor een lifestyle blogpost of een how-to videoscript, probeer je dan in te leven.
Inlevingsvermogen is belangrijk bij alle contentmarketing, maar vooral bij lifestyle contentmarketing. Je publiek is erg geïnteresseerd in hun eigen geluk en lifestyle content speelt daar een rol in. Verplaats jezelf echt in hun schoenen als je een probleem aanpakt of hen helpt een doel te bereiken.
Als je publiek ervan overtuigd is dat je “het snapt”, zullen ze keer op keer luisteren naar wat je te zeggen hebt.
Wil je meer slimme manieren om contact te maken met je doelgroep? Abonneer je op onze nieuwsbrief voor inspiratie, trends en nog veel meer.