Wat is een podcast en hoe werkt het? Met podcasts kun je je inhoud delen met luisteraars van over de hele wereld. Lees verder om meer te leren over wat podcasts zijn en waarom ze zo aantrekkelijk zijn.
Podcasting heeft geen lange geschiedenis. Het woord podcast werd in 2004 geïntroduceerd. Hoewel podcasts een relatief recente uitvinding zijn, hebben ze een grote impact gehad op het publiek over de hele wereld.
Maar wat is een podcast en waarom voelen zoveel mensen zich erdoor aangetrokken? Podcasts zijn vergelijkbaar met radioprogramma’s maar bieden unieke voordelen die ze aantrekkelijk maken voor publiek en makers van inhoud.
Er zijn veel soorten podcasts en geen 2 podcasts zijn precies hetzelfde. Hoe je podcasting ook definieert, het is duidelijk dat deze mediavorm een nadere beschouwing verdient.
Podcasts begrijpen
Wat is een podcast en hoe werkt het? Eenvoudig gezegd is een podcast een digitaal medium dat bestaat uit audio- (of video-) afleveringen die betrekking hebben op een specifiek thema. De hosts van een podcast worden “podcasters” genoemd.
Veel media hebben een drempel om te beginnen, maar een podcast is eenvoudig te maken. Om te beginnen hebben podcasters enkel basisapparatuur nodig, zoals opnamesoftware en een microfoon. Omdat podcasts niet gereguleerd zijn, is iedereen vrij om inhoud op te nemen en te delen.
Meestal zullen podcasters digitale inhoud opnemen, bewerken en delen met een publiek. Ze kunnen dit posten op YouTube, audiobestanden publiceren op een podcasthostservice (zoals Apple Podcasts, Google Podcasts of Spotify) of de podcastaflevering rechtstreeks delen via hun website.
Eens een podcast is uitgebracht, kan hij op verschillende manieren een publiek aantrekken. Via podcastgidsen kunnen gebruikers nieuwe podcasts ontdekken en zich erop abonneren. Aangezien de belangrijkste zoekmachines podcastafleveringen weergeven in de zoekresultaten, kan een sterke SEO (zoekmachineoptimalisatie) een podcast ook helpen om luisteraars te vinden.
Het doel van podcasts
Niet alle podcasts hebben hetzelfde doel, maar als algemene regel geldt dat podcasts een vorm van entertainment zijn. Mensen kunnen naar een podcast luisteren om meer te leren over een onderwerp, op de hoogte te blijven van de actualiteit of omdat ze willen lachen.
Een podcast kan ook een krachtig marketinginstrument zijn. Podcasting kan een kans zijn om je bedrijf te promoten, je bereik te vergroten of je bestaande publiek aan te spreken. Als je een gemeenschap rond een podcast kunt opbouwen, kan het ook een manier zijn om vertrouwen op te bouwen.
Er zijn meer dan 100 miljoen actieve podcastluisteraars in de Verenigde Staten en ze worden elk jaar populairder. Een podcast kan zijn publiek informeren, inspireren of engageren. Uiteindelijk is een podcast een manier om inhoud te delen. Terwijl sommigen graag artikels lezen, verkiezen anderen iets waar ze naar kunnen luisteren. Podcasting is flexibel en podcasters kunnen het medium op veel manieren gebruiken.
Soorten podcasts
Net zoals boeken, films en andere vormen van entertainment behandelen podcasts verschillende onderwerpen. Hoewel komedie het populairste podcastgenre is, hebben verschillende genres zoals true crime, nieuws en business ook een breed publiek.
Als je podcasts probeert te definiëren, merk je al snel dat ze ongelooflijk gevarieerd zijn. Podcasts kunnen verschillen in lengte, toon en formaat. Enkele van de populairste podcaststijlen zijn:
Gesprek
Een conversatiepodcast is in wezen een discussie. Een podcasthost kan terloops een onderwerp bespreken of gasten interviewen. Dit formaat is vergelijkbaar met een traditionele radioshow.
Monoloog
Terwijl conversatiepodcasts meestal co-hosts of een rondetafelgesprek hebben, hebben monoloogpodcasts een solopresentator. Het is een onbeschreven format dat een hele reeks onderwerpen kan behandelen. Omdat je niet hoeft te coördineren met andere hosts, kan deze podcaststijl een gemakkelijke manier zijn om je publiek te laten groeien.
Non-fictie verhalen vertellen
Deze podcasts presenteren een echte gebeurtenis op een boeiende manier. Wat is een voorbeeld van een podcast die dit format gebruikt? “This American Life” is een populaire radioshow en podcast die journalistieke human interest verhalen vertelt.
Theatraal
Veel podcasts zijn non-fictie, maar podcasts kunnen ook een format zijn voor een fictief verhaal. Sommige podcasts met een script vertellen een verhaal in een paar afleveringen, terwijl andere op zichzelf staande verhalen presenteren.
Hergebruikt
Het wordt steeds gebruikelijker voor contentmakers om bestaande content te hergebruiken in podcastafleveringen. Presentatoren kunnen bijvoorbeeld blog posts en artikels voorlezen tijdens de podcast. Zo kan het publiek zich bezighouden met de inhoud in het formaat van hun voorkeur.
Hybride
Podcasts hoeven zich niet aan één format te houden. Het is niet ongewoon dat podcasts variëren in stijl tussen afleveringen of na verloop van tijd. Iemand met een monoloogpodcast kan bijvoorbeeld af en toe gasten uitnodigen en een conversatiepodcastaflevering hosten.
Audio- vs. videopodcasting
Podcasting was in zijn begindagen uitsluitend een audiomedium, maar dat is nu niet langer het geval. Het is gebruikelijk dat podcasts een video-element bevatten, zoals videobeelden van de hosts of afbeeldingen en infografieken. Zowel audiobestanden als video’s hebben voordelen en bieden verschillende mogelijkheden.
Audiopodcasts zijn toegankelijker. Terwijl mensen een digitaal audiobestand overal kunnen beluisteren, kunnen video’s alleen onder bepaalde omstandigheden worden bekeken. Een audiopodcast vereist ook minder apparatuur en kan op verschillende platformen gehost worden.
Aan de andere kant kunnen videopodcasts podcasters helpen om een nieuw publiek te bereiken. Mensen die normaal niet naar podcasts luisteren, kunnen video’s bekijken op platformen zoals YouTube of Twitch. Wanneer je videobeelden gebruikt, kan je ook informatie delen die moeilijk over te brengen is via audio.
Bij het kiezen van een format voor je podcast is het belangrijk om rekening te houden met je doelen, publiek en middelen. Behavioral targeting kan je helpen om te bepalen welk type podcast aantrekkelijker is voor je doelpubliek.
Redenen waarom podcasts populair zijn
Het is duidelijk dat podcasts een enorm publiek hebben, maar wat maakt het formaat zo populair? Een van de meest aantrekkelijke dingen aan podcasts is hoe makkelijk ze zijn om van te genieten. Veel podcasts zijn gratis te beluisteren en mensen kunnen er thuis of onderweg naar luisteren.
Omdat er veel soorten podcasts zijn, kan bijna iedereen een podcast vinden die bij zijn smaak en interesses past. Er is een podcast voor elk potentieel publiek, van educatieve podcasts tot keihard grappige podcasts.
Het podcastformaat is ook ideaal voor multitasking. Audiopodcasts zijn niet veeleisend en vereisen niet je volledige aandacht. Je kunt naar een podcast luisteren terwijl je werkt, boodschappen doet of zelfs aan het sporten bent.
Wanneer mensen naar een podcast luisteren, kunnen ze in contact komen met een grotere gemeenschap. Podcasts kunnen mensen helpen om anderen te vinden die hun passies en interesses delen. Veel podcasts hebben actieve subreddits of Discord-kanalen waar luisteraars met elkaar kunnen communiceren.
Moet je een podcast maken?
Nu je het antwoord weet op de vraag “wat is podcasting?”, vraag je je misschien af of deze vorm van digitaal entertainment geschikt is voor jouw bedrijf.
Podcasts kunnen een zeer effectief middel voor contentmarketing zijn. Een podcast starten kan je helpen een nieuw publiek te bereiken of in contact te blijven met het publiek dat je al hebt. Je kunt podcastafleveringen ook gemakkelijk delen met je abonnees als je een e-maillijst hebt.
Toch is het belangrijk om het grote plaatje te bekijken voor je een nieuwe podcast lanceert. Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en beslis wat de beste manier is om verder te gaan.
De voordelen van een podcast
Het is goedkoop. Podcasts kosten tijd, maar niet veel. Je kunt een nieuwe podcast lanceren zonder een grote investering te doen.
Podcasts zijn gemakkelijk toegankelijk. Sommige soorten inhoud zijn moeilijk om van te genieten, maar podcasts zijn zeer toegankelijk. Je publiek heeft de vrijheid om naar je podcast te luisteren op een moment dat het hen uitkomt.
Het is een gemakkelijke manier om informatie te delen. Podcasts zijn een onderhoudende en effectieve manier om allerlei soorten informatie te delen. Of je nu een nieuw product wil bespreken of je publiek wil informeren, podcasts zijn ideaal om je boodschap over te brengen.
Je kunt je publiek betrokken houden. Betrokkenheid is essentieel voor het slagen van elke digitale marketingstrategie. Met een podcast kun je de aandacht van je doelgroep vasthouden.
Het kan je bereik vergroten. Als je podcast succesvol is, kun je je publiek vergroten via mond-tot-mondreclame. Het is een zeer effectieve manier om een nieuw publiek te bereiken.
De nadelen van het maken van een podcast
Het kost tijd. Om een podcast te maken, moet je tijd vinden om afleveringen op te nemen en te bewerken. Je moet je podcast ook op de markt brengen om meer luisteraars te vinden.
Niet iedereen luistert naar podcasts. Er is een groot publiek voor podcasts, maar podcasting is niet iets waar iedereen van houdt. Voor je een podcast maakt, moet je bepalen of het de juiste manier is om een band op te bouwen met je publiek.
Het moet onderhoudend zijn. De meeste mensen zullen vrij snel hun interesse verliezen als je podcast niet boeiend is. Als je erover denkt om een podcast te beginnen, denk dan goed na over het soort inhoud dat je wilt maken.
Promoot je podcast met ContentMagnet
Ben je klaar om je podcast naar een hoger niveau te tillen zonder je budget te overschrijden? Overweeg dan om je podcast uit te besteden aan ContentMagnet. Onze diensten bieden de perfecte combinatie van lage kosten en hoge kwaliteit, zodat je je kunt concentreren op het maken van geweldige inhoud, terwijl wij de rest regelen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we je kunnen helpen jouw podcast te laten groeien!