10 tips om een succesvolle podcast te maken: Podcasting is een steeds populairder medium geworden voor bedrijven om hun merk op te bouwen en een band op te bouwen met hun publiek. Voor het lanceren van een succesvolle podcast is echter meer nodig dan alleen het opnemen en uploaden van afleveringen. Veel podcasts slagen er niet in om aan te slaan en hun doelpubliek te bereiken, waardoor ondernemers zich afvragen wat er mis is gegaan. ContentMagnet – PodcastExpert
Hieronder delen wij essentiële tips om succesvol te podcasten. Door deze tips te volgen, kunnen bedrijven het potentieel van podcasting als marketingtool maximaliseren om hun doelen te bereiken.
Gebruik de ‘andermans publiek’-strategie
Other People’s Audience (OPA) is de snelste strategie om je podcast en een publiek op te bouwen. Host gasten met een gezonde aanhang op sociale media, op hun e-maillijsten of op YouTube. Investeer in een mooie videoversie van de podcast, hak de video in korte hoogtepunten van 30 seconden en tag je gast. Ze zullen trots zijn op het resultaat, het delen en hun volgers zullen jou en de podcast beginnen te volgen. – Idan Waller, BlueThrone
Voeg korte video’s toe om het publiek te boeien
Plan rond virale momenten en korte video’s. Korte, hapklare video’s kunnen viraal gaan op TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels (en andere platforms) en kunnen de katalysator zijn voor succes op lange termijn. Als je strategie gebaseerd is op het creëren van 10- tot 60-seconden durende momenten die inspireren, zal je podcast veel sneller aanslaan. Denk in termen van headlines, hooks en grote onthullingen. Hoe kan je de conversatie afstemmen op snelle, waardevolle fragmenten die een breder publiek zullen aanspreken? Als je in elke aflevering van je show die waardevolle fragmenten vindt en filmt, zullen mensen zich aan je show binden. – Brandon Harris, Playmaker
Regelmatig afleveringen uitbrengen
Een consistente release op regelmatige tijdstippen is mijn nummer 1 aanbeveling voor een succesvolle podcast. Om luisteraars aan te trekken en te behouden, moet je regelmatig afleveringen uitbrengen. Bovendien kun je met een vast schema vooruit plannen en inhoud maken die zowel boeiend als relevant is voor je publiek. Consistentie kan je podcast ook helpen om hoger in de zoekresultaten te komen, waardoor het voor nieuwe luisteraars gemakkelijker wordt om je inhoud te ontdekken. – John Rampton, Kalender
Wees betrouwbaar
Ik zou zeggen dat relateerbaarheid een van de sterkste punten is die je in je podcast moet opnemen. Je moet relateerbare ervaringen kunnen delen, ze verweven met de laatste trend of het laatste nieuwsitem of anekdotes vermelden die bekend en relateerbaar zijn voor je luisteraars. Een voorbeeld hiervan is verwijzingen naar popcultuur, misschien een bekende serie die je onlangs hebt gezien en die het gesprek van de dag is en een aantal goede punten bevat die je in je onderwerp kunt terugvinden. Dit helpt de kloof tussen jou en je luisteraars te overbruggen en maakt de dingen begrijpelijker en beter verteerbaar voor hen. – Samuel Thimothy, OneIMS
Wees flexibel genoeg om nieuwe ideeën te overwegen
Wees flexibel. Het kan zijn dat je verschillende dingen moet proberen, verschillende niches moet aanboren en verschillende genres moet verkennen tot je uiteindelijk ontdekt wat voor jou werkt. Voor mij is de sleutel tot succes hier dus vallen en opstaan. Ondanks al je onderzoek en planning kan er een beoordelingsfout optreden. Dus maak van je eerste beslissing niet je laatste. Als je ondanks al je inspanningen niet in staat bent om succes te boeken met je huidige niche, wees dan flexibel genoeg om het idee te laten vallen en andere aandachtsgebieden te overwegen die potentieel hebben. Als iets niet werkt voor jou, overweeg dan de mogelijkheid dat het misschien niet voorbestemd is en ga verder. – Chris Klosowski, Eenvoudige Digitale Downloads
Prioriteit geven aan kwaliteit
Zoals bij elk type inhoud, moet je kwaliteit de prioriteit geven. Kwaliteit boven kwantiteit. Podcasts van hoge kwaliteit zullen je altijd klaarstomen voor succes. Dat omvat alles, van het onderwerp zelf tot de audio en het bedrijfsmodel. Door te focussen op kwaliteit zal je bijvoorbeeld nog aantrekkelijker zijn voor betalende adverteerders. Hoewel de kosten misschien meteen al hoog aanvoelen, is het de moeite waard om vanaf dag één te investeren in kwaliteitsopnameapparatuur. Het zal je niet alleen tijd besparen in de postproductie, maar het zal je publiek ook tonen dat je serieus bent over het produceren van geweldige podcasts die gemakkelijk en aangenaam zijn om naar te luisteren. De kleine details zijn belangrijk. – Blair Thomas, eMerchantBroker
Je podcast promoten
Je kunt de beste podcast maken die er is, maar het maakt niet uit als niemand weet dat hij bestaat. Een succesvolle podcast bevat niet alleen interessante en boeiende inhoud, hij wordt ook goed in de markt gezet. Je podcast promoten op je sociale mediakanalen en in je bedrijfsnieuwsbrieven is een goede eerste stap. Je podcastgasten vragen om cross-promotie op hun eigen kanalen is een andere goede manier om het publiek te doen groeien. Zorg er ten slotte voor dat je podcast geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten. Dit kan je doen door de beschrijving van de show, de titels van de afleveringen en de aantekeningen bij de show te optimaliseren, hem te syndicaliseren naar Google Podcasts, blogposts te maken rond elke aflevering (en ervoor te zorgen dat het artikel ook geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten) en afleveringen te plannen rond de meest gezochte zinnen en sleutelwoorden in je sector. – Samuel Saxton, ConsumerRating.org
Houd de lengte van de aflevering beknopt en onderhoudend
Hou rekening met de lengte. De aandacht van je publiek vasthouden is essentieel voor een succesvolle podcastaflevering. De meeste luisteraars zijn aan het multitasken terwijl ze afstemmen op een podcast, dus hun aandachtsspanne is veel korter. Daarom moet je het beknopt en onderhoudend houden. Lange conversaties hebben de neiging om onnodige inhoud te bevatten die afleidt van de kern van de boodschap; schrap de poeha en geef hen net genoeg informatie zodat hun hersenen geprikkeld blijven zonder overweldigd te worden. Effectieve podcasts maken begint met begrijpen wat de interesse van het publiek wekt. Zorg ervoor dat je afleveringen pittig en toch boeiend zijn. Met “Meesterwerken van Tien Minuten” wil iedereen blijven luisteren zonder dat de show langdradig wordt. – Tonika Bruce, Lead Nicely, Inc.
Selecteer een niche die aansluit bij uw mogelijkheden en interesses
Je kunt van je podcast een succes maken door een niche te kiezen die aansluit bij je capaciteiten en interesses. Dit helpt je om inhoud te creëren die waarde genereert en consistent blijft, wat de sleutel is om de naald tegen alle verwachtingen in te laten bewegen. Door je te richten op een niche die aansluit bij je vaardigheden en passie, kun je je publiek duidelijk identificeren en consistent relevante inhoud produceren die zowel informatief als boeiend is, zonder een burn-out te krijgen omdat je geniet van wat je doet. – Stephanie Wells, Formidable Forms
Zorg ervoor dat podcastgasten voorbereid zijn
A podcast can only be successful when its guests are set up for success. If it makes sense, share questions ahead of time or share a loose outline to guide the conversation so the guest can be prepared with really valuable commentary. Provide them with materials for cross-promotion and make sure all parties are on board with the marketing plan. Overall, ensuring your guest has all the resources they need before coming onto your podcast will improve the chances of them being more relaxed, more trusting and more able to give you great content. – Shay Berman, Digital Resource