Dit is alles wat je moet weten om een B2B Content Marketing strategie te starten en tot een succes te maken.
Wat is B2B content marketing?
B2B content marketing Voor bedrijven. In de business-to-business (B2B) handel zijn er veel verschillende manieren om potentiële klanten te bereiken en aan je te binden. B2B content marketing is het proces van het presenteren van verschillende soorten foto’s, video’s en teksten aan zakelijke klanten om de merkbekendheid te vergroten, producten en diensten te promoten en nieuwe en terugkerende klanten aan te trekken.
In veel gevallen biedt B2B content ”thought leadership”, inzichten in de sector en gerichte oplossingen die rechtstreeks verband houden met de interesses en pijnpunten van de doelgroep. Met een sterke B2B content marketing strategie kan een bedrijf zijn bereik vergroten, een bekende en vertrouwde autoriteit in de branche worden en uiteindelijk een sterke basis leggen voor nieuwe en blijvende klantrelaties.
Wat is B2B?
B2B is een van de twee primaire bedrijfsmodellen die de marketingstrategie bepalen. In het B2B of business-to-business model vermarkt en verkoopt een bedrijf zijn aanbod aan andere bedrijven. Vaak gaat het om producten, diensten en oplossingen die rechtstreeks de bedrijfsbehoeften ondersteunen.
Het andere bedrijfsmodel is business-to-consumer (B2C). In een B2C-context verkoopt het bedrijf zijn aanbod rechtstreeks aan individuele consumenten.
Soorten B2B-bedrijven
B2B-bedrijven zijn er in alle soorten en maten, van kleine start-ups tot wereldwijde ondernemingen. Het soort goederen of diensten dat ze verkopen, bepaalt hoe ze dat aanbod aan andere bedrijven verkopen.
Een productgebaseerd B2B bedrijf voorziet andere organisaties van de fysieke producten die ze nodig hebben om hun eigen bedrijfsactiviteiten uit te voeren. Dit type bedrijf kan verbruiksgoederen of apparatuur op de markt brengen waar bedrijven in een bepaalde branche op vertrouwen.
Een dienstverlenend B2B bedrijf levert diensten die andere bedrijven nodig hebben om hun eigen activiteiten succesvol te laten verlopen. Dit soort diensten varieert sterk afhankelijk van de behoeften in de sector, maar kan gaan van boekhouding tot webontwikkeling en nog veel meer.
Een op software gebaseerd B2B bedrijf – ook wel een software-as-a-service (SaaS) bedrijf genoemd – biedt tegelijkertijd een product (de software zelf) en een dienst (het beheer van de account) aan. Dit type bedrijf moet de waarde van de software zelf vermarkten, evenals servicegerelateerde voordelen zoals schaalbaarheid en voortdurende klantenondersteuning.
De B2B-kopersreis begrijpen
Het B2B-klanttraject is aanzienlijk complexer dan het B2C-klanttraject, vooral omdat er meestal meerdere belanghebbenden bij betrokken zijn.
Een B2C-marketeer hoeft maar één consument tegelijk voor zich te winnen. Die persoon doet zijn eigen onderzoek, neemt zijn eigen aankoopbeslissingen en heeft controle over het geld dat in het product of de dienst wordt gestoken.
Een B2B marketeer moet echter indruk maken op een hele reeks beïnvloeders en besluitvormers binnen het bedrijf waarop hij zich richt. Ze kunnen verschillende soorten inhoud en verschillende marketingboodschappen gebruiken om de interesse en steun van elke persoon in het proces te winnen.
B2B kopersrollen
Volgens Gartner’s New B2B Buying Journey verloopt dit proces meestal niet-lineair en zijn er meestal zo’n 6 tot 10 deelnemers bij betrokken – die allemaal onafhankelijk van elkaar verschillende rollen vervullen en vervolgens moeten samenwerken om tot een overeenkomst te komen.
Gartner identificeert zes verschillende “taken” die belanghebbenden uitvoeren bij het zoeken naar B2B-oplossingen:
- Probleemidentificatie: Het vaststellen van een behoefte binnen de organisatie die de zoektocht naar B2B-oplossingen initieert.
- Oplossing zoeken: Informatie verzamelen over de beschikbare producten of diensten die in die behoefte kunnen voorzien.
- Eisen opstellen: Het opstellen van een wensenlijst of checklist waarin staat wat de oplossing moet bereiken.
- Leveranciersselectie: Verschillende B2B-leveranciers vergelijken met de lijst van vereisten.
- Validatie: Bevestigen dat de voorlopige keuze inderdaad de juiste is.
- Consensus creëren: Alle belanghebbenden en besluitvormers het eens laten worden over hoe verder te gaan.
Een B2B inkoper kan zich aan het einde van deze reeks bevinden, voordat hij de oplossing voorstelt aan een ander team wiens perspectieven en besluitvormingsproces iedereen weer helemaal terug naar het begin brengen.
Het productontwikkelingsteam kan bijvoorbeeld een consensus hebben bereikt over met welke leverancier ze willen samenwerken. Maar wanneer de juridische, financiële of IT-afdeling erbij wordt betrokken, kunnen deze nieuwe stemmen een nieuwe reeks vereisten introduceren waar het oorspronkelijke team zich niet bewust van was.
Daarom moeten B2B-marketeers en verkoopteams voorbereid zijn met een uitgebreide verzameling content die elke vraag, bezorgdheid en nieuwsgierigheid kan bevredigen.
B2B content door de hele salesfunnel
Ondanks het feit dat het B2B kooptraject vaak een labyrintisch pad volgt, kan het nog steeds worden georganiseerd in een chronologisch model dat bekend staat als de verkooptrechter.
Potentiële kopers hebben verschillende behoeften en bedoelingen in elke fase van de traditionele B2B-verkooprechter – en verschillende soorten marketingcontent kunnen onderweg verschillende doelen dienen.
- Bewustwording: Prospects beginnen net informatie te verzamelen en worden zich bewust van verschillende aanbieders van B2B-oplossingen. Inhoud zoals blogposts en infografieken helpen prospects om de antwoorden op hoog niveau te krijgen die ze zoeken en tegelijkertijd naamsbekendheid op te bouwen.
- Interesse: Zodra prospects een B2B bedrijf kennen, zijn ze klaar om meer te weten te komen en te worden gevoed met content die hun specifieke behoeften en interesses aanspreekt. E-mailnieuwsbrieven, eBooks, whitepapers en uitlegvideo’s kunnen de diepere inzichten bieden waarnaar ze op zoek zijn.
- Overweging: Wanneer prospects klaar zijn om de producten of diensten van een B2B bedrijf serieus te overwegen, willen ze meer weten over dat aanbod in detail, en of het de moeite waard is. Casestudies van klanten en getuigenissen leveren sociaal bewijs, terwijl landingspagina’s helpen bij het beantwoorden van specifieke vragen van prospects in deze fase.
- Beslissing: Wanneer het tijd is voor prospects om de uiteindelijke aankoopbeslissing te nemen, zal inhoud die een diepgaand of persoonlijk perspectief biedt hen helpen een weloverwogen keuze te maken. Productcatalogi en demo’s zijn waardevolle hulpmiddelen.
- Loyaliteit: Na de eerste aankoop kunnen B2B-bedrijven hun klanten geïnformeerd, betrokken en tevreden houden met middelen die de zakelijke relatie blijven verrijken met toegevoegde waarde. Videotutorials, servicegidsen en andere nuttige inhoud kunnen helpen bij het aanmoedigen van retentie.
B2B vs. B2C contentmarketing
Een blik op het B2B kooptraject laat zien dat B2B marketeers aan veel meer eisen van stakeholders moeten voldoen dan B2C marketeers.
Zoals we hebben gezien, moet een business-to-business bedrijf indruk maken op bijna een dozijn verschillende stakeholders – die allemaal verschillende motivaties, prioriteiten en behoeften hebben – en hen helpen om een consensus over de beslissing te bereiken. Een business-to-consumer bedrijf daarentegen hoeft maar één individuele consument voor zich te winnen.
B2B- en B2C-bedrijven kunnen dezelfde soorten content gebruiken en zullen boodschappen vaak baseren op zaken als waarde, vertrouwen en kwaliteit. Maar de verschillen tussen deze bedrijfsmodellen hebben invloed op de contentmarketingstrategie en de nadruk van de berichten.
Kenmerken van B2C content marketing
Over het algemeen heeft B2C-marketing de neiging om:
- Een korter, sneller klanttraject te ondersteunen.
- Het publiek aanspreken als individuen, vaak in relatie tot rollen die ze spelen in hun persoonlijke leven.
- Benadrukken hoe het merk persoonlijke uitdagingen kan oplossen en consumenten kan helpen levensstijldoelen te bereiken.
- Gebruik een conversatietoon met meer informele taal.
- Spreek de emotionele, op verlangen gerichte kant van het besluitvormingsproces aan.
Kenmerken van B2B content marketing
Hoewel B2B-contentmarketing deze dingen zeker ook kan doen, heeft het de neiging om:
- Een langere, langzamere verkoopcyclus te ondersteunen.
- Het publiek aanspreken op een professioneel niveau dat gerelateerd is aan hun rol binnen het bedrijf.
- Benadrukken hoe het merk werkgerelateerde pijnpunten kan oplossen en het bedrijf kan helpen zijn uiteindelijke doelen te bereiken.
- Gebruik een professionele toon met taal die geschikt is voor de sector.
- Spreek de praktische, rationele kant van het besluitvormingsproces aan.
Ondanks dit onderscheid is het belangrijk voor B2B marketeers om te onthouden dat een zakelijk publiek ook mensen zijn. Hoewel content hun werkplekidentiteit en -behoeften kan aanspreken, hebben ze nog steeds gevoel voor humor. Hun emoties spelen nog steeds een rol in het besluitvormingsproces. De meest succesvolle B2B contentmarketeers weten dit evenwicht te vinden.
10 voordelen van B2B-contentmarketing
Content speelt een belangrijke rol in de overkoepelende marketingstrategie van een B2B-bedrijf. Hier volgt een overzicht van 10 van de belangrijkste voordelen van B2B-contentmarketing:
1. Stelt bedrijven in staat om rechtstreeks tot het publiek te spreken
Inhoud die is gemaakt met prospects in gedachten geeft bedrijven de kans om specifieke pijnpunten direct aan te pakken en veelgestelde vragen te beantwoorden.
2. Bouwt naamsbekendheid op voor de organisatie
When a business consistently puts out high-quality content across channels that are popular with its target audience, it has a better chance of standing out as a unique brand.
3. Vestigt het bedrijf als thought leader
Een legacy van geweldige inhoud positioneert het bedrijf en zijn werknemers als autoriteiten in de sector en betrouwbare adviseurs. De logische conclusie voor prospects is dat de producten of diensten van het merk net zo waardevol zijn als de inzichten.
4. Ondersteunt prospects in elke fase van de salesfunnel
Zoals we hebben gezien, kunnen verschillende soorten marketingmateriaal inspelen op de vragen of zorgen van een prospect, ongeacht waar deze zich in het besluitvormingsproces bevindt.
5. Beïnvloeders in staat stellen het bedrijf te presenteren aan besluitvormers
Als werknemers nuttige ideeën of adviezen vinden in de contentmarketing van een merk, is de kans groot dat ze die bron onder de aandacht brengen van hun leidinggevenden, waardoor ze zich sterk maken voor het merk en een positieve eerste indruk achterlaten bij besluitvormers.
6. Genereert gekwalificeerde leads die kunnen worden onderhouden
Gated assets zoals eBooks, whitepapers en webinars bieden bedrijven de context en contactgegevens die ze nodig hebben om die nieuwe prospects te benaderen.
7. Geeft vertegenwoordigers waardevolle bronnen die ze kunnen delen met prospects
Wanneer potentiële klanten vragen stellen over ROI of branche-ervaring, kunnen verkoopteams relevante content zoals casestudy’s en branchespecifieke contentcampagnes direct inzetten.
8. Zorgt ervoor dat bedrijven voor hun concurrenten verschijnen in zoekresultaten
Een geavanceerde B2B contentmarketingstrategie kan ervoor zorgen dat het bedrijf eigenaar is van hoogwaardige zoektermen en zoekkansen grijpt die de concurrenten hebben gemist.
9. Zorgt voor meer online verkeer en betrokkenheid
Als onderdeel van een zoekmachinemarketingstrategie (SEM) kan goede inhoud organisch nieuwe websitebezoekers aantrekken en de betrokkenheid vergroten.
10. Stelt bedrijven in staat om verdiende media-aandacht te grijpen en hun bereik te vergroten
Hoe meer geweldige bronnen een bedrijf online deelt, hoe groter de kans dat andere bronnen ernaar verwijzen.
Kenmerken van goede B2B content
Uitstekende content is een integraal onderdeel van een succesvolle B2B marketing strategie. De kwaliteit van de content marketing van een bedrijf spreekt immers boekdelen over de kwaliteit van zijn producten of diensten.
Hier zijn de kenmerken van hoogwaardige B2B-inhoud:
Hoogwaardige kwaliteit
Van copywriting tot grafisch ontwerp, contentmarketing materiaal moet gepolijst en foutloos zijn.
Merk
Om het bedrijf te laten profiteren van de merkversterkende voordelen van contentmarketing, moet elk onderdeel consistent zijn en afgestemd op het merk, van de tone of voice tot het kleurenpalet en alle details daartussenin.
Behapbaar
Zakelijke leiders hebben het druk en hebben vaak geen tijd om een hele bron van begin tot eind te lezen. Kopij moet worden opgedeeld met informatieve onderverdelingen die de algemene boodschap overbrengen en lezers uitnodigen om even te pauzeren en zich te concentreren op belangrijke onderwerpen.
Relevant
B2B-Content moet niet alleen relevant zijn voor de behoeften en pijnpunten van de doelgroep, maar moet ook worden gemaakt ter ondersteuning van de eigen bedrijfsdoelstellingen.
Consistent
Het produceren van één geweldig eBook per jaar zal een B2B bedrijf niet helpen groeien. In plaats daarvan moet je regelmatig content produceren en verspreiden.
Nauwkeurig
De gegevenspunten en feiten die in de inhoud worden gepresenteerd, moeten allemaal waarheidsgetrouw zijn en mogen geen fouten of valse beweringen bevatten die een B2B-publiek kunnen misleiden en schade kunnen toebrengen aan het bedrijf of de doelgroep.
Actiegericht
Content moet een call-to-action (CTA) bevatten die het publiek aanspoort om een volgende stap te nemen, of dat nu het invullen van een formulier is om meer informatie aan te vragen of het bellen van het verkoopteam om een demo te plannen.
De beste soorten content voor B2B doelgroep
Voorkeuren van de doelgroep, overkoepelende bedrijfsdoelen en campagnestrategieën bepalen de contentformaten die worden gebruikt in B2B marketing. Elke vorm van geschreven, visuele of audiocontent die aan de bovenstaande criteria voldoet, kan een positieve indruk maken op een zakelijke doelgroep.
Content die kan aanslaan bij een B2B-doelgroep omvat:
- Blogberichten die veelgestelde vragen beantwoorden.
- White papers die een diepgaande duik nemen in een branchegerelateerd onderwerp.
- Rapporten die origineel onderzoek laten zien.
- eBooks die richtlijnen of thought leadership bieden
- Gidsen met gedetailleerde uitleg over processen of producten.
- Infographics die belangrijke gegevenspunten of processen visualiseren.
- E-mailnieuwsbrieven die abonnees betrekken bij actuele, relevante onderwerpen.
- Landingspagina’s met informatie over producten en diensten.
- Case studies die praktijkvoorbeelden geven en de ROI bewijzen.
- Getuigenissen van klanten die spreken over het probleemoplossend vermogen van het bedrijf.
- Videocontent die thought leadership en merkboodschappen tot leven brengt.
- Podcasts die inzichten uit de branche in audioformaat presenteren.
- Webinars die het publiek opleiden, inspireren en betrekken.
- Social media posts die snelle maar waardevolle informatie bieden.
Waar B2B content promoten
Contentcreatie is niet waar een B2B-strategie ophoudt. Het is belangrijk voor bedrijven om deze hoogwaardige, waardevolle middelen te promoten via kanalen waar hun doelpubliek ze kan vinden.
Zoekmachinemarketing
Door zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) content te creëren, kunnen bedrijven hun merkboodschappen onder de aandacht brengen van het publiek wanneer zij actief op zoek zijn naar informatie en oplossingen. Webcontent, zoals landingspagina’s en blogartikelen, die zijn verrijkt met goed presterende zoekwoorden en een uitgebreide dekking van die onderwerpen bieden, zijn goed gepositioneerd om hoger in de zoekmachineranglijsten (SERP’s) te belanden.
Bij het selecteren van zoekwoorden om voor te optimaliseren, speelt de zoekintentie een cruciale rol. Sommige zoekwoorden suggereren informatieve intentie, wat betekent dat mensen op zoek zijn naar antwoorden of zichzelf willen informeren over een onderwerp. Elk trefwoord zoals “wat is X” of “hoe doe je Y” impliceert informatieve intentie.
Andere trefwoorden suggereren commerciële bedoelingen, wat betekent dat mensen die deze termen zoeken op zoek zijn naar oplossingen die ze kunnen kopen. Een trefwoord als “beste X voor detailhandelszaken” of “top Y in Chicago” geeft aan dat de zoeker op zoek is naar aanbevelingen voor producten of services die aan hun behoeften voldoen.
Als onderdeel van een inbound marketingstrategie kan informatieve inhoud zoals blogberichten, eBooks en andere gated assets worden geoptimaliseerd om doelgroepen aan te trekken die informatieve vragen stellen. Deze zoekers vinden de antwoorden die ze zoeken terwijl ze bekend raken met het merk. Ondertussen kunnen product- en servicelandingspagina’s worden geoptimaliseerd om hoog te scoren in de SERP’s voor zoekwoorden die commerciële bedoelingen suggereren.
Email Marketing
B2B content marketeers zijn niet beperkt tot SEM-tactieken – of tot het aantrekken van een nieuw publiek. Ze kunnen ook kiezen voor een outbound marketingaanpak en content verspreiden via e-mailnieuwsbrieven naar bestaande contacten.
Het segmenteren van doelgroepen vanuit het CRM-systeem (Customer Relationship Management) van een bedrijf is een belangrijke stap in het op maat maken van e-mailmarketingcampagnes, zodat ze zeer relevant zijn voor elke groep doelgroepleden. Een B2B-marketeer kan bijvoorbeeld doelgroepsegmentatie gebruiken om verschillende stukken inhoud te e-mailen naar warme leads, huidige klanten en vroegere klanten.
Social Media Marketing
B2B-inhoud kan goed presteren op sociale media als deze op de juiste kanalen wordt gepromoot. Zakelijke besluitvormers bekijken LinkedIn vaak voor datapunten en inzichten in de sector, dus het delen van links naar recente video’s, infographics of whitepapers kan de betrokkenheid vergroten. In sommige sectoren worden sociale mediaplatforms zoals Twitter, Instagram en Facebook net zo veel gebruikt. Het draait allemaal om het begrijpen van het B2B-publiek en hun sociale-mediagewoonten, en een beetje marktonderzoek kan een grote bijdrage leveren aan het bepalen van een sociale-mediacontentstrategie.
De eigen sociale media-accounts van de organisatie zijn uitstekende plekken om te beginnen bij het promoten van B2B-content. Door medewerkers en zakenpartners aan te moedigen om ook te delen, kan het bereik van een stuk content worden vergroot.
Influencer Marketing
Het gebruik van beïnvloeders om content, producten en diensten te promoten is niet beperkt tot B2C-marketing. Bekende bedrijfsleiders en belangrijke spelers in de branche kunnen B2B-inhoud helpen versterken en naamsbekendheid opbouwen bij hun publiek.
Samenwerken met bekende namen in een bepaalde branche kan mogelijkheden bieden voor co-branded content. Dit kan werken ongeacht of de beïnvloeder een ondernemende goeroe is, een organisatorische leider bij een ander bedrijf, of een ander bedrijf in het geheel.
Eén manier om dit te doen is door thought leaders te interviewen op een podcast, blog of video. Een andere manier is om samen met een ander bedrijf een eBook of webinar te maken. In beide gevallen krijgt de bron dubbele exposure.
Medewerkers kunnen ook fungeren als beïnvloeders in B2B content marketing. Medewerkers met goede connecties kunnen hun professionele netwerken inzetten om hun eigen gezag te vergroten en tegelijkertijd het bedrijf promoten als een betrouwbare thought leader. Wanneer medewerkers aanwezig zijn op branche-evenementen of met de pers spreken, kunnen ze een recente studie of gids promoten die door hun werkgever is gepubliceerd.
Hoe maak je een B2B marketingstrategie
Of je nu vanaf de grond wilt beginnen met een business-to-business contentstrategie of een bestaand plan wilt verfijnen, de weg naar succes volgt veel van dezelfde stappen. Dit is wat je moet doen:
Persona’s van kopers creëren
Nadat je inzicht hebt gekregen in het B2B-koperstraject, kun je met het creëren van buyer persona’s laten zien hoe dit traject er specifiek voor je eigen klantenkring uitziet – en welke content bij elke stap de grootste impact zal hebben.
Verzamel inzichten door een combinatie van marktonderzoek, gesprekken met het verkoopteam en interviews met klanten die jouw ideale koper vertegenwoordigen. Kom te weten waar je doelgroep het meest om geeft, wat hun belangrijkste pijnpunten en motivaties zijn en hoe ze aankoopbeslissingen nemen. Zoek uit waar ze antwoorden zoeken, hoe ze omgaan met content en welk type content en marketingboodschappen ze het leukst vinden.
Stel een handvol profielen of biografieën op die de belangrijkste belanghebbenden en besluitvormers vertegenwoordigen die je tijdens het verkoopproces tegenkomt. Gebruik deze buyer persona’s om te bepalen hoe je je contentstrategie en marketingboodschappen afstemt op elke doelgroep.
Breng belangrijke bedrijfsdoelen in kaart voor contentmarketingcampagnes
Alle content die niet direct overkoepelende bedrijfsdoelen ondersteunt, is waarschijnlijk niet de moeite waard om te maken. Om ervoor te zorgen dat uw B2B content marketing activiteiten bijdragen aan groei, moet u doelen stellen voor uw campagnes die aansluiten op belangrijke bedrijfsdoelen.
Kies de soorten digitale marketingcontent die je helpen deze doelen te bereiken. Je kunt verschillende content marketing programma’s toewijzen aan verschillende doelstellingen gedurende het jaar, of één campagne opzetten die is ontworpen om constante resultaten te produceren.
Ontwikkel inhoudsideeën op basis van onderzoek
Nu je je publiek en je belangrijkste bedrijfsdoelen kent, ben je klaar om te gaan brainstormen. Bedenk inhoudideeën en onderwerpen die je B2B-kopers zullen aanspreken. Doe marktonderzoek om te zien wat er al is en hoe je je content kunt onderscheiden. Voer zoekwoordenonderzoek uit en evalueer de zoekintentie om je aanpak te verfijnen.
Als je een gezonde hoeveelheid bestaande bronnen hebt, overweeg dan om een contentaudit uit te voeren om hiaten en gemiste kansen op het gebied van content te identificeren. Dit kan je ook helpen bij het vinden van slecht presterende content die mogelijk opnieuw kan worden geoptimaliseerd.
Maak een plan voor de productie van content
Voordat je het thema en de richting van je B2B content marketing campagne bepaalt, moet je ervoor zorgen dat je de middelen hebt om het plan uit te voeren en alle content te maken die je hebt gebrainstormd.
Wees realistisch over de beschikbare tijd, het budget en de vaardigheden en hoe deze richting zullen geven aan wat je kunt produceren. Een reeks videotestimonials kan op papier bijvoorbeeld goed klinken, maar dit kan een uitdaging worden als je geen toegang hebt tot een vertrouwd, ervaren videoteam en het budget om het project te ondersteunen.
Of je het werk nu toewijst aan interne creatieven, bureaupartners of een combinatie van beide, bevestig dat je alles hebt wat je nodig hebt om je contentdoelen te realiseren voordat je je strategie afrondt.
Bepaal uw aanpak voor contentdistributie
Contentcreatie voor B2B is niet de laatste stap; je hebt een plan nodig voor hoe, waar en wanneer je die nieuwe content gaat verspreiden. Je plan voor het promoten van content kan bestaan uit een mix van e-mail, sociale media, influencer- of zoekmachinemarketing. Hoe je ook besluit om een stuk content te promoten, zorg ervoor dat je gekozen kanalen zinvol zijn op basis van waar je koperpersona’s en doelgroep zullen kijken.
Zoek ook manieren om het beste uit elke nieuwe bron te halen. Eén bron kan op verschillende manieren en op verschillende momenten worden gepresenteerd om nieuwe kijkers aan te trekken. Bijvoorbeeld, na de eerste distributie van een eBook, kan dat stuk materiaal worden aangepast in een blogpost, webinar, uitlegvideo, infographic of post op sociale media.
Het succes meten van een B2B-contentmarketingstrategie
Na het lanceren van een B2B content marketing campagne moeten marketeers en beleidsmakers inzicht krijgen in de prestaties ervan. Het meten van een contentstrategie kan helpen bij het bepalen van de ROI en de impact van de huidige campagne, maar de geleerde lessen kunnen ook informatie opleveren voor toekomstige content marketing inspanningen.
Bepaal wat succes voor u betekent
De beste en enige manier om echt te begrijpen of je content marketing strategie werkt, is duidelijk te hebben hoe een werkende strategie er voor je bedrijf uitziet.
Als je je contentstrategie in kaart brengt aan de hand van belangrijke bedrijfsdoelen, zou je de indicatoren voor succes van content marketing moeten kunnen vaststellen. Een effectieve B2B-strategie kan bijvoorbeeld betekenen dat je je bereik vergroot en je merkbekendheid vergroot onder nieuwe doelgroepen. Bepaalde statistieken met betrekking tot het genereren van leads kunnen inzicht geven in hoe je het op dit gebied doet.
Maar misschien streeft u er ook naar om uw workflows te optimaliseren en knelpunten intern te verminderen. Of misschien betekent succes het aangaan van diepere relaties met uw bestaande klanten. In beide gevallen kijkt u naar heel verschillende KPI’s om de resultaten van uw strategie te begrijpen.
Door uw meettactieken af te stemmen op uw overkoepelende doelen, kunt u zien hoe u het doet en waar er mogelijkheden voor verbetering zijn.
B2B content marketing statistieken
Hoewel de statistieken die je bijhoudt afhankelijk zijn van je belangrijkste doelen, zijn enkele waardevolle KPI’s om in de gaten te houden:
- Inspanningen voor het genereren van leads.
- Groei van organisch verkeer.
- E-mailabonnees.
- Backlinks van gezaghebbende bronnen.
- Prestaties van beïnvloeders.
- Betrokkenheid bij web- of sociale inhoud.
- Percentage ingevulde formulieren.
- Verkeersbronnen.
Start vandaag nog met uw B2B contentmarketingstrategie
Een solide B2B content marketing strategie kan helpen om uw merk te laten groeien, nieuwe en bestaande klanten te winnen en uw hele marketingteam samen te laten werken aan hetzelfde doel.
Of u nu vanaf nul begint of uw bestaande marketinginspanningen onder handen neemt, de mensen met wie u samenwerkt kunnen het verschil maken. ContentMagnet full-service team van ervaren contentmarketingstrategen, SEO-specialisten, schrijvers, animators, ontwerpers, e-mailmarketeers, social mediastrategen, projectmanagers en meer kan helpen om al uw contentmarketingdromen tot leven te brengen.
Met ContentMagnet aan je zijde heb je een solide strategie en alle content die je nodig hebt om je merk te versterken en je bedrijf te laten groeien